Karting / Racerapporter

MKR Rättvik - 1 Juni 2008

Gjorde "comeback" på gokartbanan genom att tävla i klassen KZ2 (125cc 6 växlar)
under Rättviks MKR deltävling. Många inom gokart "cirkusen" har läst mina tidigare
racerapporter från race jag har kört och tydligen så vill folk fortfarandel äsa dom....

Av en slump så blev det en comeback i klassen KZ2 efter 2 års uppehåll från tävlande,
då i klassen Sport2000. Nu blev det ett inbyte av mina Sport 2000 motorer till en KZ2
kart som kan vara skoj å bra att ha för lite "hobby" körning tänkte jag. När man nu får
nys om en tävling i området blir man genast intresserad av att vara med, anmälde mig
på sista anmälningsdagen för Rättviks MKR, sedan var det bara att skruva ihop och
testköra karten för första gången, detta gick inte så bra, allt losnade på karten och jag
blev helt slut oxå. Bara hem å skruva fast alla grejor och ladda för tävlingen i Rättvik.

Ringrostig vara bara förnamnet....

På tävlingsdagen när allt är lastat och det är dags för avfärd kommer man på att man
behöver sin betalda licens för att få vara med,,, vände upp och ner på huset för att hitta
plastbrickan (licensen). Licensen hittades och till Rättvik vi for.

Att komma med en kart till en tävling utan att ha någon som helst kunskap om klassen
och inga reservdelar, så som drev, rätt däck, munstycken, nålar, spridare m.m. är inte
lätt. Detta blev en tävling full med härliga erfarenheter om klassen och hur man ska
köra en växelkart.

Under träning och på kvalheat så testade vi olika drevningar, lite ändringar i förgasare
med ändring av spridare och munstycken. Karten blev bättre hela tiden men tyvär
hängde föraren inte med i växlingstempot och kör rytmen för att kunna göra något
bättre resultat i kval heaten.

I Final fick jag starta på 13:e startruta av 21 startande. När vi åkte ut på mastervarvet
till Finalen kändes karten riktigt bra efter dom senaste förgasarjusteringarna vi gjorde.
Gjorde min bästa start för dagen och kom iväg ganska bra, körde bra första
varven men på varv 4 eller 5 tvingades jag ta ett kort stopp för att dra fast tanklocket
som jag hade skruvat på snett vilket gjorde att jag sköldes med bensin över vänster
benet, typiskt! Ut igen efter stoppet och då tvärsist, då blev man ju lite tokig och togi
allt man kunna vilket resulterade i dålig körning och på 11 varvet så var dom snabba
killarna i täten bakom mig med tutan på högsta volym, bara att svänga av å parkera i
depån. Så var slutade min debut tävling i klassen KZ2, nu krävs det bara mycket mera
träning tills nästa race när nu det blir av...

Hur som helst så var det kul att vara med i en ny klass för man får ju lära sig så
mycket nytt, karting har så mycket inställningar som man måste ha koll på för att få
det att fungera och inte minst måste man själv vara i riktigt bra fysisk form för att
prestera bra resultat.

Tack å Hej, vi syns kanske på någon mer KZ2 tävling under året.



Karting CUP Final - 24 Septmeber 2005

Då var det dags för Karting CUP final. Till denna tävling så hade vi alla förare i Sport 2000 bestämt att använda sig av Bridgestone däcken istället för Dunlop däcken. Bridgestone däcket är ett mer hållbart däck, dunlop däcket kan snabbt nötas ner om man inte har fullständig koll på chassits inställningar och fram/bak vagns inställningar. Det var lite ovant att köra på bridgestone och att komma in i rätt lufttryck m.m.

Träningen började med att jag surade ner karten och fick inte så många varv under första träningen. Till andra träningen så var vi snabbast på banan och till tredje så testade vi lite andra inställningar och ramlade ner till 2:a snabbaste tid på 3:e träningen.

Karting CUP kör ett eget uppläg där man kör 2st Finaler med lottad startordning och sedan räknar man ihop placeringarna från de två Finalerna till en startplacering i en SuperFinal.

Final 1 startade jag från 8 plats, här chansade vi med att pröva lite fler inställningar på karten vilket inte var rätt, karten blev svår att köra runt böjar, sladdade för mycket vilket. Jag körde på så gott det gick och slutade på 6:e plats i Final1

Till Final 2 ändrade vi till alla fel från Final 1 och nu gick karten hur bra som helst under de 16 varven. Jag startade från ruta 9, fick lite problem i starten med att motorn ville sura vilket gjorde att jag förlorade ca 4 placeringar, jag kämpade mig tillbaka och kunde sakta men säkert avancera upp till en 2:a plats i Final 2

I SuperFinalen så fick jag starta från ruta 4, nu fick jag återigen problem under mastervarvet med en surande motor och stiftet slog igen, jag bytte snabbt stift och fick hjälp att starta karten,  vilket gjorde att jag han ut och vara med i starten. Karten gick bra och jag kännde mig riktigt snabbt, jag var snabbt uppe på andra plats och jagade ledaren hela SuperFinalen men han körde väldigt tight i kurvorna vilket gjorde att jag aldrig hittade någon bra väg förbi, jag kom imål som 2:a! Efter SuperFinalen fick man prata med dommaren och då blev jag utesluten p.g.a. att jag tog hjälp att återstarta karten under mastervarvet, det är ganska svprt att starta en kart själv då man har lös startmotor! Hur som helst så fick jag köra finalen och vissa att man är snabb nog för att kunna vinna race, roligare att köra än att stå brevid å titta på när andra racear!

Mina placeringar i dagens 2 första finaler räckte för att skrapa ihop de poäng som krävdes för att ta hem hela Karting CUP 2005 :-)

MKR 8 Final - 18 Septmeber 2005


Göteborgs Stora Pris - 11 Septmeber 2005

Göteborg stora pris är en riktigt stor tävling med många deltagare, klasserna delades upp över 3dagar, fredag lördag och söndag. Vi tävlade på söndagen vilket innebar riktigt mycke gummi på banan vilket skapar ett sjukt bra fäste, detta skapade stora problem för oss, vi har inte helt enkelt nog med erfarenhet av köra på så mycket fäste. Mycket fäste gör att karten går väldigt tungt och man får inte med sig farten ut ur kurvorna. Vi gjorde allt vi kunde för att få bort fästet, men det gick ändå tungt hur vi än gjorde, vi hade behöft testa mycket mer för att kom på hur chassit ska ställas in m.m. Lite synd att en tävling på sveriges största och bästa anläggning bara kan erbjuda 1x5min och 1x10 minuters träning på morgonen, normal tävling så får man 3x10min träning. Första träningen på 5 min är fullständigt värdelös då inte ens motorn hinner bli varm!

Jag höll mig på platserna 6-9 under tidskörning, kval och finalen. Karten satt fast i backen p.g.a. det enorma fästet i banan. Vi kom fram till lite inställningar på karten men det räckte inte riktigt för att kunna vara med å slåss om pallplatserna vilket var målet i denna tävling. Det hella slutade med en 9:e plats vilket var årets sämsta placering tyvär. Bara å ta bussen och åka hem de 50 milen till Mora och ladda om inför nästa helg, då väntar MKR Final i Enköping!

Gävle MKR 7 - 4 Septmeber 2005 

En dag full av strul och en lite onödig krash. Strulet började redan på första träningen med att muttern som håller kopplingen på plats lossnade, kom bara ett varv. Andra träningen då jag började gasa på i kurvorna så gjorde en revbensskada påmind från Kristinehamns stadslopp, blev å skaffa ett rejälare revbensskydd för att kunna fortsätta. Tredeje träningen så blir det problem med motorn och jag kommer inte många varv.

Nu var det dags för tidskörning utan att ha kunnat testa fram en enda inställning, en bättre början på en tävling än så här vill man gärna ha. Nu kan man inte göra något åt det som hänt utan bara ut å göra så bra man kan. Tidskörningen drog igång och nu kom jag ca 3kurvor innan kopplingen lossnade igen. Hmm, nu börjar man undra vad som ställer till problemet med kopplingen, svaret satt i startapparaten som inte frikopplar då motorn går igång vilket gör att muttern som håller kopplingen på plats lossnar. Sista på tidskörning!

KVAL 1. Efter en misslyckad tidskörning så startar jag från sista ruta (startruta 23). Starten gick bra och sakta men säkert så lyckades jag med att köra upp till 7:e plats.

KVAL 2. Startar från ruta 7 och lyckas köra upp mig till en 2:a plats

Final. Nu får jag starta från 6:e plats. Starten blir lyckad och jag är direkt uppe på 4:e plats. Har nu hamnat bakom en stockholmare som bara åkte och tvär stängde, jag letade omkörningsmöjligheter hela tiden utan att lyckas. Tar det lungt något varv och laddar för ett rejält omkörningsförsök innan målrakan och nu lyckas jag med omkörningen. Tyvär har det nu gått 13 av de 18 varven, men direkt jag kommer om så är jag ikapp tvåan i tävlingen på mindre ett varv. Jag har riktigt bra fart i grejerna och när jag kommer ikapp 2:an i slutet av rakan så gör jag ett försök att köra om och jag kommer upp brevid tvåan och jag känner att man har omkörningen under kontroll men av någon anledning så lossas den jag kör om som att jag inte finns och kör in i framvagnen på min kart och det blir lite stök och bök. Denna olyckliga kille som jag krockade ihop med tar fart med karten och kör in i mig ytterligare en gång efter första kraschen. Han blir ståendes och jag kan fortsätta de återstående 3 varven. Under dessa varv får man en hel del tråkiga tecken och spottloskor mot sig, man skäms verkligen då man ser han stå vid sidan av banan och skämmer ut sig för åskådare, föräldrar och unga förare är han inget vidare föredöme om man säger så. Jag kommer ändå imål som 4 men får av dommaren en bestrafning på 5 sekunder för incidenten vilket gör att jag ramlar ner till en 6:e plats.

Så kan det gå, bara att konstatera att en del går det att köra om och vissa går bara inte att köra om utan karambolage, av någon anledning så är det alltid samma folk som krockar ihop...

Karting CUP deltävling 3/4 - Kristinehamns Stadsrace - 27 Augusti 2005

3:e deltävlingen i Karting CUP kördes iform av ett stadsrace inne i centrala Kristinehamn. Morgonen började med 3st träningspass på 10min vardera, vi testa fram en hel del inställning och hittade en bra set-up på karten inför Final1.

I Final1 startade jag från ruta 8. Jag gjorde en bra stat och kunde avancera några placeringar. I stadsrace gäller det att inte tappa koncentrationen en enda tusendel för då kan racet vara över, det finns inga marginaler att köra några misstag på. Jag lyckades klara mig undan en smäll på startrakan med minsta möjliga marginal när 2st kartar framför mig krokar fast i plastsargen, en ren reflex och vips så var man för bi de 2 som krokade ihop, allt går så fort så man förstår inte riktigt hur man klarar sig undan men det gjorde jag denna gång. Tar upp jakten på 2:a platsen och några varv för mål lyckas jag pasera 2:an på banans längsta raka.

I Final2 startade jag från ruta 7. Gör även här en bra start och är snabbt uppe på 4:e plats. Jag får lite problem med att komma förbi föraren på 3:e plats så jag stressar han och han verkar göra allt han kan för att stänga mig. Tyvär försöker han stänga lite för mycket så att han ej klarar av att ta kommande kurva, han traslar in sig i plastsargen och snurrar ut i banan precis framför mig, denna gång har jag inte millimetrarna på min sida utan krokar i hans kart och böjer ett styrstaget på min kart och det är bara å bryta Final2. Jag slutade på en 11 plats.

Placeringarna i Final 1 & 2 resulterar i en start från ruta 11 i SUPER Finalen. Hade jag inte krokat i framförfavande kart i Final2 och kunnat komma imål som 3:a så hade min startruta blivit 1 eller 2 istället för ruta 11. Så är det i stadsrace, det gäller att ta sig imål och inte bli inblandad i krascher och andra incidenter.

SUPER Finalen, start från ruta 11 och får en bra start, är uppe på 7:e plats redan efter 3 kurvor. Hamnar sedan i en liten kö på 4 kartar, jag stressar framförvarande kart för att kunna få han att göra ett mindre misstag så att jag kan smita förbi. Av någon anledning försöker han antingen stänga mig eller köra om framförvarand kart på den kortaste rakan på banan, ett ställe där det är omöjligt att köra om, hur som helst så kör han ihop med framförvarande kart och voltar över karten och jag blir utsängd på utsidan i kurvan och tvingas göra en u-sväng för att komma in på banan igen. Jag förlorar 3 placering men lyckas återta 2st placeringar innan målgång, tillslut så slutar jag på en 5:e plats.

Jag får vara nöjd trots alla incidenter att man kommer härifrån helskinnad och inte allt för trasig kart. Min 5:e plats gör att jag behåller ledningen i Karting CUP när endast 1 deltäving återstår!

Södertälje MKR 6 - 21 Augusti 2005 

Deltävling 6 i MKR-serien kördes i Södertälje, en kartbana med en längd på 903 meter
och en nivåskillnad på 6,5 m. Det är en mycket trevlig och rolig bana att köra på!

Vi hade under hela dagen stora problem med att vi fick för mycket fäste vilket gör att
karten sitter fast i kurvorna och inte får med sig farten ut ur korvorna. Under
morgonens 3st träningspass så låg jag runt 5 plats. Till tidskörningen så hade vi gjort
ytterligare förändringar på karten och vi kunde knipa 3:e platsen.

I Kvalheat 1 så startade jag i 3:e startruta bakom Gusten Westerberg i startruta 1. Tog
rygg på Gusten och kunde utan problem ta 2:a platsen direkt i starten. Fick inte karten
att fungera och förlorade andra platsen till Kjell Högberg. 3:a i Kvalheat 1

I Kvalheat 2 så startade jag även nu från ruta 3:a och denna gång kunde jag hålla min
andraplats in i mål.

Till Finalen så räckte min körning i tidskörning och kval till en start från startruta 2:a.
Det är svårt att starta från ruta 2 eftersom första böj är en lång högsväng vilket gör att
man kan hamn långt ut i första böj, så det gäller att ta sig in bakom ledaren så fort
som möjligt, jag lyckades tränga mig in bakom ledaren och gjorde allt jag kunde för att
hänga med, men det gick inte, ledaren hade ett bättre flyt genom kurvorna och fick
farten med sig ut ur kurvan. Jag höll min 2:a plats i 12 varv men sedan gjorde Kjell
Högberg en omkörning vilket jag kunde svara på och behålla andra platsen. Några
kurvor senare så hänger gulflagg ute i slutet av raksträckan och jag har Kjell bakom
mig, p.g.a. gulflagg så kör jag idealspåret i slutet av rakan och blir då omkörd under
gulflagg, domarna håller ögonen på oss men ingen domm rån dommarna, det är bara
att lära sig att man aldrig får slappna av även fast det är omkörningsförbud. Jag ger allt
för att ta tillbaka min förlorade 2:a plats och gör ett lite desperat omkörningsförsök
några kurvor från mål utan att lyckas. Jag slutade på en 3:e plats vilket jag får vara
nöjd med idag!

Katrineholm MKR 5 - 6 Augusti 2005 


5:e MKR deltävlingen kördes i Katrineholm och denna bana har jag aldrig kört på förut,
alltid spännande med nya banor, men på en nya bana vill jag gärna ha torrt underlag
för att lära sig banan och hitta ett ideal spår som kan göra bra varvtider. Denna dag
såg vi inte solen en enda sekund, regnet öste ner i stort sett hela dagen. Bara att ställa
in karten för regn och försöka hitta runt. De två första träningarna på morgonen så
gjorde vi en hel del inställning på karten samtidigt som jag försökte lära mig banan. Till
3:e och sista träningen så satt allt helt perfekt, karten gick hur bra som helst och jag
trivdes bra på banan. Från 3:e träning genom 1:a och 2:a kval och även i finalen var
jag snabbast och kunde vinna utan problem. Det är en härlig känsla då allt bara
fungerar och man hittar en lugn å fin körning som går snabbt, allt är så enkelt då!


Örebro MKR 4 - 19 Juni 2005 

Fjärde deltävling i MKR avgjordes i Örebro. Örebro banan är inte någon av mina
favoriter, banan är väldigt kurvig och på tok för smal för att inbjuda till riktig racing med
underhållande omkörningar m.m. Om 2 förare har samma fart så är det i princip
omöjligt att kunna göra ett seriöst omkörningsförsök och detta innebär att tidskörning
och starterna är väldigt viktiga att lyckas bra med på denna bana.

Banan har en belägning som är ganska grovkornig vilket gör att det sliter en hel del
däck, så mycket arbete lades ner på att få ett fungerande chassi som inte sliter för
mycket på däck och samtidigt har bra grepp och god styrförmåga.

Under träningarna labbade vi mycket med inställningar och jag hade 3:e och 4:e bästa
tid under alla träningar. Till tidskörning stå ställde vi in chassit till de inställningar vi
hade testat fram och så la vi på en ny omgång Dunlop däck och detta resulterade i
snabbaste varv på tidskörning och startposition 1 ikval 1.

Kval 1 blev för mig helt odramatisk med en bra start där jag kunde behålla ledning
genom första kurvorna och sedan utöka ledning och gå imål helt ohotad.

Kval 2 så blev det lite mer racing, här gjorde jag inte en perfekt start utan vid andra böj
så hittade hemmaföraren Rickard Persson ett bra spår och körde om mig i andra
kurvan. Efter några varv då däcken fått upp temperaturen så kunde jag passera rickard
ut på rackansträckan. Allt gick bra ända tills man på började varvningar där man blev
lite hindrad i slutet av racksträckan och tappade fart medans Rickard från andra plats
hade full fart och kunde återigen köra om mig. På en sådan här smal bana (6m) så
måste man använda blå/röd flaga i tid tycker jag. Blå/röd flag innebär att varvad bil
åker i depå. Slutade 2:a i detta kval.

Final
I finalen startade jag från startruta 1:a vilket var ett riktigt bra utgångsläge på denna
bana. Jag försökte få med mig bakom varande kart i starten genom förtsa kurvarn för
att kunna blockera för hemmaåkaren Rickard Persson som startade i ruta 2. Man är lite
orolig för hemmaåkare, de ser möjligheter i banan som vi bortifrån inte riktigt ser. Planerna gick inte riktigt som det var tänkt, med kalla däck och hjälp av kantmarkering så kommer jag lite långt ut i andra höger kurvan och vem kommer inte då på inennern om inte hemmaåkaren Rickard Persson. Jag jagar Rickard i 18 varv men får tyvär aldrig det där riktiga läget att sätta in en avgörande omkörning. Rickard vinner och jag 2:a.

1:a Rickard Persson
2:a Marcus Borgström
3:a Gusten Westerberg
4:a Daniel Wallinder
5:a Börje Holmström


Karting CUP delt 2/4 - 11 Juni 2005

Skövde Motorstadion är bara 1 år gamal och detta var deras andra karting tävling som
de arrangerade. En mycket kurvig och teknisk bana, man når inga högre hastigheter på
denna bana. Banan skiljer sig på nästan 3 sätt från alla andra kartingbanor i Sverige.
För det första så kör man vänstervarv och det är enda banan i sverige vad jag vet att
man gör så, för detta krävs dispans av SBF. För det andra så finns möjligheten att
göra om banan till en oval bana med 3st kurvor. För det tredje så har banan en mycket
rolig kurvkombination "korkskruven" en sådan kurvkombination har man bara sett på
en bana i USA i något tv-spel.

Dagen började med regn vilket inte är optimalt när man kommer till en ny bana. Jag vill
helst ha torrt då man är på en helt ny bana så att man kan lära sig banans ideal spår.

I karting CUP kör man 2st lottade finaler och en superfinal.

Final 1 startade jag 12. Regndäck på. Jag fick en riktigt bra start och kunde smita förbi
4-5 förare redan i andra böj. Jagade på med högt tempo och tvekade inte en sekund
för omkörningar. Vid varv 6 var jag uppe i ledning och kunde hålla första platsen in i
mål.

Final 2 startade jag 2. Nu hade banan torkat upp i idealspåret och slicksen åkte på. Fick
även här en bra start och var snabbt uppe i ledning. Sedan gjorde jag ett misstag i
slutet av rakan då jag kom för långt ut där det var lite vått vilket gjorde att jag åkte av,
tog mig snabbt upp på banan men då på en 2:a plats som jag behöll in i mål.

Med en 1:a och en 2:a plats i Final 1 & 2 så får jag starta från 1:a startruta i
Superfinalen. Allt var upplagt för en bra start på Superfinalen, men när jag kommer ut
på startrackan så ligger 2:an lite efter och när jag påbörjar starten så har 2:an fått upp
rejäl fart och kan passera mig omedlbart efter startlinjen, tror nästan det var tjuvstart
men så blev det ej dömt. 2:a i första böj vilket nästan inte ska vara möjligt från
startruta 1, får bara inte hända! Jag tar upp jakten på 1:an och samtidigt börjar det
regna ännu mer. Jag gör några försök att köra om men lyckas inte med att ta mig
förbi. Det blev väldigt svårt att se i regnsprutet bakom ledaren för att kunna sätta in
den rätta attacken.

Linköping MKR 3 - 4 Juni 2005

Deltävling 3 i Mellansvenska Kartracingserien kördes i Linköping den 4 Juli. Dagen
började med regn och en hel del strul för mig på träningen. Första träningen så blev det
något fel på termostaten så att motorn blev på tok för varm och jag fick avbryta efter
2varv. Sedan fick vi lite snurr på grejorna och inställningar i regnvädret vilket
resulterade i bästa tid på sista obligatoriska träningen.

Några minuter innan tidskörningen drog igång så började banan att torka upp,
Linköpings bana har en tendens att torka upp blixtsnabbt och så gjorde det även denna
gång. Det blev att snabbt byta till slicks men några torrinställningar på karten hans
tyvär inte med. Tidkörning blev den jämnaste "någonsin", jag och Gusten Westerberg
hade den snabbaste tiden. Vi körde båda ett varv på tiden 47.322 fantastiskt, Gusten
hade sitt andra bästa varv snabbare än mitt näst snabbaste och då får Gusten starta
1:a och jag 2:a inför kvalheatet.

I heat 1 gick mastervarvet väldigt sakta vilket gjorde att min kart surade lite just i
startögonbliket, detta gjorde att jag från min 2:a startruta halkade ner till 6:e plats. Jag
jagade ikapp upp till en 3:e plats men ca 2meter från mål blev man omkörd och
slutade 4:a.

Heat 2 startade jag 4:a, nu gick starten bättre vilket resulterade i en 2:a plats efter
första kurvan. Jag tog upp jakten på ledande Gusten Westerberg, jag kom ikapp och
åkte å väntade på rätt tillfällae att göra en omkörning. Jag hade tänkt på ett kurvparti
några dagar innan tävling vart man skulle kunna kör om (normalt kör man inte om i
denna kurva) vilket jag valde att testa och detta fungerade finnt ;-)

Finalen startade jag 2:a och starten gick smärtfritt från mitt ytterspår. Ett varv senare
passerade jag ledande Gusten och sedan blev det inge mer dramatik, jag kunde utöka
ledning och vinna med god marginal på ca 5 sek.

Det blev lite kontroller på de 5 första ekipagen efter avslutad tävling. Tydligen är det
mycket snack om trimmning och att en del motorer låter annorlunda, planade toppar
m.m. Linköpings tekniska chef beslutade att kontrollera ljuddämpare och mäta volymen
i motorn då kolven når sin högsta punkt, allt för att få slut på snacket i depån. Alla 5
ekipagen var godkända och inga tecken på trimmning hittades. Jag tycker det är bra att
man kollar av ibland, tyvär är det lite tidskrävande att göra alla tekniska kontroller som
resulterar i en väldigt sen prisutdelning.


Borlänge MKR 2 - 22 Maj 2005


Deltävling 2 i MKR serien kördes i Borlänge. Sport 2000 hade lockat hela 35 åkare vilket
var bra, räknade med att det skulle bli en riktigt tuff tävling vilket det inte alls blev för
min del. Tyvär blev ett stort bortfall av åkare redan under träningen med olika slags
motorhaverier, kan det vara så att 95Oktan soppan alla var tvingade att åka med
ställde till problem för vissa? Jag tror det.....

Snabbast på träning, tidskörning, kval och final. Så kan man beskriva min dag på
Borlänge banan, inte en omkörning i kval och final. Nästan lite tråkigt.....men en vinst
är en vinst och det ska man inte klaga på. ;-)


Karting CUP Deltävling 1 - 14 Maj 2005

Karting CUP höll inn i det sista hemligt att Carl Philip Bernadotte skulle göra sin karting
premiär. Det syntes att det var några fler kamera män än vad det brukar vara på en
karting tävling. Läs mer om Carl Philips karting premiär på länken nedan.

Jag valde att köra detta race på 2 kval och 1 final (totalt 54 varv) på mina gamla
Dunlop däck från föregående tävling i Rasbo. Det var en liten chansning, men det
verkar som att min körstil är ganska gynnsam mot däcken vilket gjorde att jag klarade
2st race på en uppsättning Dunlop däck, en del har lyckats med att nöta ner däcken
innan ens finalen var igång.

2 Heat kördes med lottad startordning. Heat 1 startade jag 2:a och slutade även 2:a,
ett helt odramatiskt heat. Heat 2 startade jag 9 och slutade 4:, här fick man göra lite
omkörningar m.m. Jag hade under kvalen svårt att få till rätt inställningar på karten,
däck m.m. men till Finalen lyckades jag med att pricka in alla inställningar, det blev en
helt ny kart att köra. Startade från 4:e startruta i Finalen och med en perfekt kart så var
jag ensam i ledning efter 3 varv och sedan såg jag faktiskt inte övriga nå mer i denna
Final ;-)

1 111 Marcus Borgström Mora MK
2 33 Stefan Olausson Bohus Racing
3 30 Ingvar Bjerge SMK Örebro
4 68 Peter Blomberg CMK
5 66 Tony Ring Karlskoga MF
6 88 Stefan Jansson SMK Örebro
7 1 Carl Philip Bernadotte KAK

Rasbo MKR 1 - 7 Maj 2005

Det blev en bra start på årets kartingsäsong. En 1:a plats redan i årets första race. Nytt
chassi (Intrepid) som jag ej hunnit testa innan lördagens race gjorde att man inte hade
en susning om vart detta skulle sluta. Allt verkade för ovanlighetens skull fungera
redan på träning, var snabbast på 2 av 3 träningar.

Årets nyhet i Sport2000 är att man får använda 2 olika däck, ett Bridgstone däck och ett
Dunlop däck. Det visade sig direkt att Dunlop däcken var ca 1 sekund snabbare per
varv. Roligt med bra däck och häftigt fäste men inte alls lika roligt för ekonomin,,,, med
bridgstonedäck kunde man åka 2-3 race med en uppsättning och med dunlop så kan
man bara köra ett race,,,, surt!

La på nya Dunlop däck inför tidskörningen och detta gjorde att jag var snabbast på
banan med en marginal på hela 3 tiondelar till 2:an.

Kval 1 & 2 vann jag sedan utan större problem.

Finalen blev en annorlunda historia men ganska rolig, startade 1:a och tog starten utan
problem, men det som skapade oreda i denna final var att det regnade i slutet av
rakan och resten av banan var istort sett torr. På tredje varvet drog regnet in över slutet
av racksträckan vilket gjorde att jag halkade av banan och när jag väl komm upp på
banan igen var jag tvär sist. Nu pekade hornen ut genom hjälmen och jag körde allt vad
som gick även fast det var halt på vissa delar av banan och med lite tur att "vissa"
körde av och att jag han jag ikapp ca 15-20 (tappade räkningen) gjorde att jag
lyckades med att göra det som borde vara omöjligt att ta sig upp på 1:a plats igen, kul
vara det tyckte jag :-)



 Tillbaka